ŠPZ – hlavní pilíře projektu

ŠKOLA PODPORUJÍCÍ ZDRAVÍ (ŠPZ)

Pohoda prostředí

  • Pohoda věcného prostředí
    Cíl: Funkčnost, účelnost a estetický vzhled prostředí školy
  • Pohoda sociálního prostředí
     Cíl: Upevňovat vztahy jednotlivých skupin účastnících se vzdělávání (vedení školy, pedagogové, žáci, rodiče)
  • Pohoda organizačního prostředí
     Cíl: Vytvářet režim školy tak, aby odpovídal zásadám zdravého životního stylu

Což v praxi znamená například:

  • Výzdoba tříd a chodeb, květinová výzdoba – možnost žáků zapojit se
  • Funkční lavice a židle nastavitelné dle věku a výšky dětí
  • Spolupráce s rodiči , PPP,…
  • Možnost trávení velkých přestávek na školním dvoře, využití sportovních aktivit (basket, kopaná, badminton, stolní tenis, …)

Zdravé učení

  • Smysluplnost
     Cíl: Propojování učiva se skutečným životem a jeho zavádění do praxe
  • Možnost výběru a přiměřenost
     Cíl: Harmonický rozvoj osobnosti žáka s důrazem na individualitu jedince
  • Spoluúčast a spolupráce
     Cíl: Rozvoj dovednosti aktivně se podílet na organizování, řízení a průběhu procesu výuky a vzdělávání
  • Motivující hodnocení
     Cíl: Posílení sebedůvěry, samostatnosti a zodpovědnosti žáka, tvorba pozitivního vztahu ke vzdělávání a motivace k celoživotnímu učení

Což v praxi znamená například:

  • Možnost vlastní volby a přizpůsobení učiva
  • V rámci finančních možností a dle požadavků učitelů nákup pomůcek a materiálů k výuce
  • Podpora iniciativních a kreativních žáků, prostor pro realizaci jejich nápadů
  • Volba metod, při kterých žáci samostatně organizují a následně hodnotí práci ve třídě
  • Práce s portfolii

Otevřené partnerství

Snaha vytvářet příjemné, podněcující a měnící se prostředí pro žáky, jejich zákonné zástupce a učitele, kde existuje vzájemná důvěra a vzájemný respekt, kde vládnou demokratická pravidla a vnitřní kázeň.         

  • Žákovský parlament
     Cíl: Snaha o aktivní zapojení žáků a celých třídních kolektivů do života školy
  • Poradenská zařízení
     Cíl: Snaha poskytovat pomoc žákům, rodičům i učitelům při zdolávání výchovných a vzdělávacích problémů
  • Spolupráce s rodiči
     Cíl: Prohlubování spolupráce rodina – škola
  • Spolupráce s jinými institucemi a subjekty
     Cíl: Prostřednictvím školních i mimoškolních aktivit budovat jméno a věhlas školy a současně rozvíjet a  podporovat zdravé sebevědomí, hrdost ke škole, k rodině a městu

Což v praxi znamená například:

  • Aktivní činnost a práce zástupců žákovského parlamentu ve třídě
  • Spoluúčast žáků na výzdobě a vzhledu třídy
  • Motivace žáků k účasti na školních akcích, pomoc při jejich organizaci,  spolupráce s rodiči a snaha vtáhnout rodiče do života školy
  • Vést žáky k reprezentaci školy a k účasti na soutěžích a akcích organizovaných městem či jinými institucemi
  • Možnost vyjádřit svůj názor prostřednictvím dotazníků (žáci, rodiče i učitelé)
  • Aktuální informace přístupné na webových stránkách školy

Závěr:

            Škola podporující zdraví, tzv. zdravá škola, tedy vůbec není o výživě a zdravé stravě…

            … jak si většina lidí myslí