1. Základní údaje
Realizátor projektu
Základní škola a Mateřská škola Bohumín tř. Dr. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace
tř. Dr. E. Beneše 456, Bohumín – Nový Bohumín
73581
IČ: 75029120
tel.: 596013104
e-mail: skola@zsbenese.eu
Organizace podílející se na ověření přenositelnosti
Základní škola
1. máje 217, Bohumín – Skřečoň
73531
tel.: 596033045
e-mail: zs-skrecon@mubo.cz
Rok
2006
Téma
Vytvoření výukového obsahu nebo výukových materiálů s využitím ICT
Rozsah
působnost regionální
Okruh
B – využití ICT na II. stupni základní školy a víceletých gymnáziích
Cílová skupina
Děti, žáci a studenti
Realizace projektu
projekt je jednoletý
01.05.2006 – 31.12.2006 ZŠ a MŠ Bohumín tř. Dr. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace
Výše poskytnuté dotace
188 300 Kč
Anotace
Záměrem projektu je vytvoření nového výchovně vzdělávacího materiálu k tématu Ochrana člověka za mimořádných událostí. Obohacení a zatraktivnění výuky využitím multimediálních výukových zdrojů, zvýšení názornosti a efektivity. Rozšíření využití ICT ve výuce a podpora práce učitelů s informačními technologiemi. Pracovní a metodické materiály budou zpracovány tak, aby byly použitelné pro všechny ZŠ a to při výuce, tak i v rámci zájmové činnosti žáků.
Řešitelský tým projektu
Jméno, titul: Jana Smítalová (Mgr.)
Pracovní zařazení: zástupce ředitele
Jméno, titul: Radomír Lisztwan (Mgr.)
Pracovní zařazení: učitel 2. st. ZŠ
Jméno, titul: Zdeňka Országová (Mgr.)
Pracovní zařazení: učitelka 2. st. ZŠ
Jméno, titul: František Mlynkec
Pracovní zařazení: řidič záchranného vozidla záchranné služby MSK
Jméno, titul: Šárka Kullová
Pracovní zařazení: ekonomka školy
Jméno, titul: Adam Piechowicz (Bc.)
Pracovní zařazení: ICT koordinátor
2. Cíl projektu
Modernizovat téma Ochrana člověka za mimořádných situací tak, aby bylo v souladu s osnovami ZŠ a vymezeným RVP ZV. Podat všeobecný přehled o problematice, zaměřit se na události způsobené přírodními silami, soustředit se na události způsobené lidskými činnostmi nebo nedbalostmi a technickými poruchami. Propojit mezipředmětové vztahy předmětů fyziky, chemie, zeměpisu, přírodopisu, občanské výchovy a tím podněcovat žáky k logickému myšlení, pochopení souvislostí a využití všech poznatků v praxi. Prezentací plnou fotografií, videoprojekcí, zvukových signálů, testů atd. účinně přispět ke zmírnění následků mimořádných událostí. Na výukový obsah bude navazovat praktické cvičení žáků, jehož cílem je ověřit znalosti a dovednosti získané výukou. Vzhledem k tomu, že se nejedná o samostatný vyučovací předmět, ale o začlenění tématu, chceme pomoci vyučujícím s didaktickým zpracováním. Žáci se seznámí s novými možnostmi současných ICT technologií ve výuce.
3. Popis řešení
Definice ukazatelů cílového stavu
- Vytvoření prezentace – obsahující množství vizuálních a poslechových materiálů, např. fotografií, testů, tabulek, grafů, obrázků, zvukových signálů a videoukázek. V současnosti postrádáme dostatek vhodných výukových materiálů, které by se tématu věnovaly a svou poutavostí ho dětem přiblížily. Vznikne minimálně 25 výukových hodin.
- Vybavení multimediální učebny, současný stav – bez vybavení
- Vytvoření souboru pracovních listů pro žáky – minimálně 20 listů
- Metodický seminář pro vyučující
- Pochopení souvislostí a vztahů mezi výše uvedenými předměty
- Začlenění do preventivního programu hasičského záchranného sboru MSK "Vzdělávání žáků ZŠ v oblasti PO a ochrany obyvatelstva".
Popis navrhovaného řešení:
V současnosti vybavení školy prezenční technikou nepostačuje pro potřeby školy. Škola disponuje pouze malou počítačovou učebnou s 12 počítači. V loňském roce zakoupilo SRPŠ škole dataprojektor. Vzhledem k tomu, že naše školské zařízení navštěvuje 570 žáků a součástí školyje 5 odloučených pracovišť, je vybavení školy v tomto směru naprosto nedostačující. Škola potřebuje zakoupit techniku,která naváže na v současnosti využívanou a která jí pomůže přivytváření nových metodických materiálů a pokynů (tzn. interaktivní tabule s příslušenstvím, datový projektor, hlasovací zařízení).
4. Časový harmonogram projektu
Od 1. června 2006 do 31. září 2006 řešitelský tým seznámí pedagogické pracovníky školy se záměrem a cílem projektu.
Od září 2006 škola zajistí nákup technického vybavení učebny, zajistí instalaci a zprovoznění učebny.
V listopadu a prosinci dojde k dokončení výukových jednotek a navázání spolupráce s partnerskou školou v Bohumíně – Skřečoni, která ověří vytvořené výukové jednotky v praxi vyučovacích hodin.
K 31. prosinci 2006 proběhne vyúčtování dotace a ředitelka školy představí závěrečnou zprávu o projektu.
V následujících letech bude konkrétní projekt využit v rámci preventivně výchovné činnosti a "Výuce ochrany obyvatelstva a integrovaného záchranného systému" pro žáky základních škol a obyvatele měst a obcí.
5. Podrobný rozpočet projektu
|
Výše požadované dotace (Kč):
|
Dlouhodobý nehmotný majetek:
|
0
|
Samostatné věci movité:
|
0
|
Celkem investiční prostředky:
|
0
|
Drobný majetek:
|
126 300
|
Služby celkem:
|
4 000
|
Z toho od členů řešitelského týmu:
|
0
|
Z toho autorské honoráře:
|
0
|
Z toho propagace:
|
4 000
|
Cestovní náhrady:
|
0
|
Celkem neinvestiční prostředky:
|
130 300
|
OPPP: | 58 000 |
Odvody na sociální a zdravotní pojištění: | 0 |
Celkem OPPP včetně odvodů: | 58 000 |
Celkem: | 188 300 |
|
Výše požadované
dotace (Kč):
|
Výše vlastního
podílu organizace (Kč):
|
Celkové náklady
projektu (Kč):
|
Investiční náklady:
|
0
|
0
|
0
|
Neinvestiční náklady:
|
130 300
|
80 700
|
211 000
|
OPPP včetně odvodů:
|
58 000
|
0
|
58 000
|
Z toho odvody na
zdravotní a sociální
pojištění:
|
0
|
0
|
0
|
Celkem:
|
188 300
|
80 700
|
269 000
|
6. Výstupy
Integrovaný záchranný systém – žáci se seznámí s významem a složkami IZS, naučí se čísla tísňového volání – testy jsou umístěny ve výukové jednotce POŽÁRY
Improvizované ochranné prostředky – žáci jsou seznámení s významem a potřebou improvizovaných prostředků, naučí se rozpoznávat jednotlivé druhy IP, v praktické části si vyzkouší sami na sobě oblékání IP.
Druhy a příklady mimořádných událostí – v této vyučovací jednotce se žáci učí rozpoznávat a rozdělovat mimořádné události
Co dělat v případě evakuace a ukrytí – žáci jsou seznámení s pojmy evakuace a evakuační zavazadlo a naučí se zásady chování při evakuaci
Požáry
Povodně
Chemické zbraně
Biologické zbraně
Havárie v jaderném zařízení
Teroristické akce – v těchto vyučovacích jednotkách jsou žáci seznamování s uvedenými mimořádnými událostmi, jsou seznámení s činností obyvatel při těchto událostech
Dopravní nehody – žáci se seznámí se základními postupy při dopravních nehodách, naučí se ohlašovat nehodu na linku tísňového volání, seznámí se s činností před příjezdem záchranářů
Havárie s únikem nebezpečných látek:
- tato vyučovací jednotka navazuje na dopravní nehody
- žáci se seznámí s pojmem nebezpečná látka
- naučí se význam některých výstražných tabulek
- seznámí se s činností při těchto nehodách
7. Workshopy
Workshop pro učitele ZŠ E. Beneše
Termín: 13.12.2006 ve 14.00 hod.
Místo: učebna CJ – ZŠ E. Beneše 456, Bohumín
Lektor: Mgr. Radomír Lisztwan, Adam Piechowicz
Obsah: Cíle a obsah projektu
Funkce a možnosti interaktivní tabule ve VVP
Využití vizualizeru
Praktické ukázky využití
Workshop pro učitele partnerské školy a T.I.K. Bohumín
Termín: 12.12.2006 ve 14.30 hod.
Místo: učebna CJ – ZŠ E. Beneše 456, Bohumín
Lektor: Mgr. Radomír Lisztwan a spol.
Obsah: Vzájemné představení partnerských škol
Projekt "Ochrana člověka za mimořádných událostí interaktivně"
Ukázky jednotlivých metodických a pracovních listů
Interaktivní tabule s příslušenstvím
Výměna zkušeností
Workshop pro SDK – Bohumín Kopytov
Termín: 11.12.2006 ve 14.30 hod.
Místo: učebna CJ – ZŠ E. Beneše 456, Bohumín
Lektor: Mgr. Radomír Lisztwan a spol.
Obsah: Cíle a obsah projektu
Funkce a možnosti interaktivní tabule
Využití vizualizeru
Praktické ukázky využití
Výměna zkušeností